W ramach projektu "goknet-GOK Gminy Psary wita w sieci!" stworzyliśmy "Zasady dostępnych treści..." podpowiadające, jak tworzyć artykuły, czy wpisy na portale społecznościowe, przyjazne zasadzie dostępności.
Dzięki nim łatwiej będzie Nam przygotować treści dostępne dla osób z niepełnosprawnościami wzroku lub słuchu. Za przygotowanie dokumentu była odpowiedzialna Anna Korpak - pracowniczka Gminnego Ośrodka Kultury Gminy Psary, która zajmuje się dostępnością w placówkach kultury gminy Psary. Ważną częścią naszej infrastruktury są też strony internetowe, które prowadzimy: gok.psary.pl, zespolyspiewacze.pl, historia.psary.pl Pod pojęciem dostępności stron rozumiemy: możliwość korzystania z nich przez osoby z niepełnosprawnością wzroku i słuchu. W ramach naszych działań związanych z dostosowywaniem działań pod względem dostępności, Anna Korpak przygotowała dokument "Zasady tworzenia dostępnych treści - katalog dobrych praktyk dla redaktorów treści". Z dokumentem tym zapoznały się wszystkie osoby publikujące treści na naszych stronach internetowych. Jest on dostępny na licencji Creative Commons - Licencja: (CC BY-NC-SA 4.0), co oznacza, że można z niego bezpłatnie korzystać.
Niektóre z zaproponowanych przez nas zasad to:
Artykuł
Pisząc artykuł pamiętaj, by tekst był zrozumiały oraz czytelny.
Zrozumiałość
Zrozumiały tekst jest napisany w taki sposób, żeby jak najwięcej osób rozumiało przekaz. Aby zapewnić zrozumiałość stosuj poniższe zasady:
- Na strony internetowe pisz krótkie i zwięzłe teksty.
- Używaj powszechnie używanych i zrozumiałych słów.
- Pisz w miarę możliwości krótkimi zdaniami.
- W jednym zdaniu zawieraj tylko jedną myśl.
- Stosuj możliwie jak najmniej specyficznej terminologii, unikaj żargonu. Postaraj się, by nawet specjalistyczne teksty były zrozumiałe tak bardzo, jak tylko to możliwe.
- Skrótowce i skróty rozwijaj w nawiasie przy okazji pierwszego użycia w tekście. Nie używaj skrótowców w tytułach artykułów, nagłówkach oraz menu serwisu internetowego.
- Pamiętaj o zasadach gramatyki, ortografii oraz interpunkcji.
- Stosuj zasadę odwróconej piramidy – najważniejsze słowa w tytule, najważniejsze informacje w pierwszym akapicie, rozwinięcie w kolejnych akapitach i na końcu informacje dodatkowe.
- Stosuj nagłówki oraz wypunktowania.
- Podziel tekst na logiczne części, stanowiące sensowną całość.
- Opisz odnośnik w zrozumiały sposób, tak by użytkownik wiedział, dokąd link prowadzi.
Treść katalogu z wypisanymi praktykami dostępna jest TUTAJ
Oprócz tej publikacji została również przygotowana nowa strona ośrodka kultury, która ruszy pod koniec sierpnia. Będzie ona zawierała szereg udogodnień pomocnych w poruszaniu się po niej pod kątem dostępności.